Hovedpuden er vigtig

Mange er ikke klar over, hvor vigtig hovedpuden er for ens sovekomfort og helbred. Ligger man med den forkerte hovedpude om natten - nat efter nat, kan man opleve gener i form af ømhed og spændinger i både nakke, skuldre og ryg. Derfor bør man vide, hvilken model der passer til ens krop, således man er sikret en god nattesøvn. Men hvordan finder du ud af det? Hvordan ser du forskel på hovedpuder? Og hvilken passer til dig?

Find den rette type hovedpude

Helt grundlæggende kan hovedpuder inddeles i to typer:

Hovedpuden der er ens over hele fladen fx en almindelig dunpude.
Hovedpuden der har facon og/eller ekstra fyld udvalgte steder.

Hvis du ikke oplever nogle særlige udfordringer med at slappe af i nakken, når du sover, og gerne vil kunne både forme og ryste din pude, så bør du vælge en hovedpude, der er ens over hele fladen.

Har du derimod nogle særlige udfordringer, der gør, at du har svært ved at slappe af i nakken, når du sover, bør du vælge en hovedpude, der har facon og et fyld, der er med til at støtte din nakke og dit hoved på en særlig, skånsom måde.

Din hovedpude skal bære og støtte dit hoved og din nakke mange timer året rundt. Derfor skal du være opmærksom på, at du får, hvad du betaler for - gode materialer giver gode hovedpuder, der kan holde til at blive brugt. Derfor er kvalitet klart at foretrække - også selvom kvalitet og pris følges ad.
Det anbefales desuden, at du udskifter din hovedpude hvert andet eller tredje år for at være sikker på, at både støtten og hygiejnen opretholdes. Med en god og støttende hovedpude kan du nemlig mindske risikoen for at få gener i form af bl.a. ømhed og spændinger. Skift derfor hellere din hovedpude lidt oftere end for sent.

 

 

 

Milijøet i dit soveværelse går igen i din hovedpude

Luftkvaliteten og miljøet i dit soveværelse afspejles i luftkvaliteten i din hovedpude. Sørg derfor for at lufte grundigt og regelmæssigt ud i soveværelset, så luftfugtugheden reduceres i rummet og i din pude (og dyne). Et fugtigt miljø skaber grobund for husstøvmider, der kan skabe grundlag for allergier, og det kan være ubehageligt at tænke på at de lever i hovedpuden.

Giv din pude nyt liv

Hvis du synes din pude er lidt flad og ikke giver dig støtte nok, så kan det være fordi der stadig er fugt tilbage i de fine dun og småfjer. Giv den en tørretur i tumbleren, så forsvinder fugten og din pude får nyt liv. HUSK altid at vaske med særligt dunvaskemiddel, som er med til at pleje de fine dun og fjer indeni.
I en hovedpude er der typisk flere fjer i forhold til dun, end vi kender fra dyner. Det skyldes at fjer er bedre til at holde formen under det tryk puden udsættes for hver nat. Dun giver en super god isolering, men er bløde og bliver hurtigt flade når man ligger på dem. Fjer i en pude giver dig derfor en bedre naturlig støtte, så fravælg ikke en hovedpude fordi den ikke har samme dun/fjer blanding som den dyne du er så glad for.
Vælg pudehøjde alt efter hvordan din soveposition er mest.
 
Hvis du sover meget på siden: Vælg en pude som støtter din nakke. Højden bør svare til din din skulderbredde. Så du undgår at få unaturlig sidebøjning af nakken. Således får du størst mulig aflastning af din nakkemuskulatur.
Hvis du sover meget på ryggen: Vælg en pude som støtter mest under din nakke. Den bør kun være høj nok til, at støtte den naturlige kurve vi har i nakken. Du kan med fordel vælge en pude med ergonomisk formet skumkerne. Dette er en god anatomisk sovestilling, fordi hovedet, nakken og ikke mindst rygsøjle får lov til at blive i en neutral position, og du undgår dermed smerter i nakken, ryggen og hovedet.
Hvis du sover meget på maven: Vælg en meget flad pude. Denne sovestilling tvinger nakke og hovedet ud i ikke naturlige positioner, og kan give smerter, fordi den fastlåser hovedet /nakken i samme yderposition i mange timer af gangen. Positionen påvirker også din rygsøjle, som kan give dig rygsmerter.
 
Velkommen til medi-line.dk
 
De bedste hilsner
Per S. Andreassen
Læge exam. Fysiurgisk massør
Sports- og skadesmassør
Ergonomisk Produktspecialist