Din hovedpude skal passe til dig
En god og støttende hovedpude er en vigtig del af den gode sovestilling, der giver dig den bedst mulige søvn.
Du bør ikke bruge mere end én pude, og tykkelsen afgøres af din vægt, kropsbygning og den stilling, du sover i.

Hvis du sover på siden, er det vigtigt, at puden udfylder det hulrum, der er mellem dit hoved, din nakke og madrassen, så din nakke er lige. Målet for hovedpuden er, at din nakke og rygsøjle har samme form og facon, som hvis du stod op.
Sover du på ryggen, er det vigtigste, at puden støtter nakken. Lige meget om du sover på ryggen eller på siden, skal puden støtte under hoved og nakke og ikke under skuldrene eller den øverste del af ryggen.
 
 

 

 

 

 

Miljøet i soveværelset går igen i din hovedpude

Luftkvaliteten og miljøet i dit soveværelse afspejles i luftkvaliteten i din hovedpude. Sørg derfor for at lufte grundigt og regelmæssigt ud i soveværelset, så luftfugtugheden reduceres i rummet og i din pude (og dyne). Et fugtigt miljø skaber grobund for husstøvmider, der kan skabe grundlag for allergier, og det kan være ubehageligt at tænke på at de lever i hovedpuden.
 
Giv puden nyt liv
Hvis du synes din pude er lidt flad og ikke giver dig støtte nok, så kan det være fordi der stadig er fugt tilbage i de fine dun og småfjer. Giv den en tørretur i tumbleren, så forsvinder fugten og din pude får nyt liv. HUSK altid at vaske med særligt dunvaskemiddel, som er med til at pleje de fine dun og fjer indeni.
 
I en hovedpude er der typisk flere fjer i forhold til dun, end vi kender fra dyner. Det skyldes at fjer er bedre til at holde formen under det tryk puden udsættes for hver nat. Dun giver en super god isolering, men er bløde og bliver hurtigt flade når man ligger på dem. Fjer i en pude giver dig derfor en bedre naturlig støtte, så fravælg ikke en hovedpude fordi den ikke har samme dun/fjer blanding som den dyne du er så glad for.
Vælg pudehøjde alt efter hvordan din soveposition er.
 
Hvis du sover meget på siden: Vælg en pude som støtter din nakke. Højden bør svare til din din skulderbredde. Så du undgår at få unaturlig sidebøjning af nakken. Således får du størst mulig aflastning af din nakkemuskulatur.
Hvis du sover meget på ryggen: Vælg en pude som støtter mest under din nakke. Den bør kun være høj nok til, at støtte den naturlige kurve vi har i nakken. Du kan med fordel vælge en pude med ergonomisk formet skumkerne. Dette er en god anatomisk sovestilling, fordi hovedet, nakken og ikke mindst rygsøjle får lov til at blive i en neutral position, og du undgår dermed smerter i nakken, ryggen og hovedet.
Hvis du sover meget på maven: Vælg en meget flad pude. Denne sovestilling tvinger nakke og hovedet ud i ikke naturlige positioner, og kan give smerter, fordi den fastlåser hovedet /nakken i samme yderposition i mange timer af gangen. Positionen påvirker også din rygsøjle, som kan give dig rygsmerter.
 
Velkommen til medi-line.dk
 
De bedste hilsner
Per S. Andreassen
Læge exam. Fysiurgisk massør
Sports- og skadesmassør
Ergonomisk Produktspecialist